کد مطلب:122426 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:301

سخنان آتشین امام حسن
امام حسن سخن گفتن آغاز كرد و فرمود: خدا را شكر كه اولینهای شما را به دست اولینهای ما و آخرینهای شما را با آخرینهای ما هدایت كرد و درود خداوند بر جدم محمد نبی و آل او و سلام خدا بر آنها باد! به سخنان من گوش كنید و آن را در فهم خود معیار و الگو قرار دهید. معاویه! اول از تو شروع می كنم. ای ازرق! [1] به خدا سوگند این فحشها همه از تو بود و اینها مرا فحش ندادند. نقشه های تو بود كه فحشها را شنیدم و سوءرأی و عداوت و حسد و ستم تو این مجلس را به وجود آورده و عداوت تو با محمد (ص) از قدیم و حال این مسائل را زاییده. ای كبود چشم! اگر من و این مشاوران تو در مسجد رسول الله بودیم و اطراف مرا مهاجرین و انصار می گرفتند قادر نبودند این سخنان را بگویند و با من چنین رفتاری كنند كه كردند.

اما شما حاضران كه برضد من اجتماع و سخنرانی كرده اید، بشنوید ولی حق را كتمان نكنید و آن را بپذیرید و اگر باطل گفتم آن را هم تصدیق نكنید. اول ای معاویه از تو شروع می كنم و از آنچه در توست كمتر می گویم.

شما را به خدا آیا می دانید آن مردی كه به او ناسزا گفتید بر دو قبله نماز خوانده و همه ی شما او را دیده اید؟ در حالی كه تو ای معاویه آن زمان در گمراهی بودی و لات و عزی را ستایش می كردی و می دانید علی با رسول الله دو بیعت كرده: یكی بیعت رضوان [2] و دیگری بیعت فتح [3] و تو ای معاویه در اولی كافر، و در دومی ناكث بودی.

سپس فرمود: به خدا سوگند می دانید كه آنچه من می گویم حق است و آن این است كه علی روز بدر همراه رسول الله با شما ملاقات كرد، در حالی كه پرچم اسلام و مؤمنان در دست او بود. اما ای معاویه! تو آن روز پرچمدار مشركان بودی و لات و عزی را عبادت می كردی و جنگ با پیامبر را بر خود واجب می دانستی.

علی روز احد نیز در مقابل شما ایستاد و پرچم پیامبر در دست او بود و پرچم كفر همچنان در دست تو بود و در همه ی اینها خدا حجت خود را یاری كرد و دعوت رسول را تحقق بخشید و حقانیت پیامبر را به اثبات رسانید و پرچم او را یاری كرد و همه ی اینها رسول الله از علی راضی بود و در همه ی این موارد از تو خشمگین بود.



[ صفحه 130]




[1] كبود چشم.

[2] منظور از فتح، فتح مكه است كه در آن حضرت علي (ع) با رسول الله (ص)، مهاجر و انصار تجديد بيعت كرد و اهل مكه بيعت نمودند و بيعت رضوان در سال ششم هجرت در حديبيه در زير درختي انجام گرفت و هدف از اين بيعت انسجام مسلمين و تقويت روحيه ي آنها بود و خداوند از اين بيعت خشنود و راضي بود. آيه ي 18 فتح، «لقد رضي الله عن المؤمنين يبايعونك تحت الشجرة» نازل شد و از اين جهت، به بيعت رضوان شهرت يافت و علي (ع) در اين بيعت پيشقدم بود. (بحار، ج 20، ص 317 و 377 و تفسير نمونه، ج 22، ص 66 و بعد).

[3] منظور از فتح، فتح مكه است كه در آن حضرت علي (ع) با رسول الله (ص)، مهاجر و انصار تجديد بيعت كرد و اهل مكه بيعت نمودند و بيعت رضوان در سال ششم هجرت در حديبيه در زير درختي انجام گرفت و هدف از اين بيعت انسجام مسلمين و تقويت روحيه ي آنها بود و خداوند از اين بيعت خشنود و راضي بود. آيه ي 18 فتح، «لقد رضي الله عن المؤمنين يبايعونك تحت الشجرة» نازل شد و از اين جهت، به بيعت رضوان شهرت يافت و علي (ع) در اين بيعت پيشقدم بود. (بحار، ج 20، ص 317 و 377 و تفسير نمونه، ج 22، ص 66 و بعد).